af Erik Schwensen
Sanseskarp Kommunikation er afgørende for God Kommunikation. Det gælder for alle, og det gælder især, når vi træder ind i lederrollen og andre skal ledes og følge os. Men hvad er Sanseskarp Kommunikation? Hvordan kommunikerer vi sanseskarpt? Hvorfor er Sanseskarp Kommunikation vigtig? Det handler denne uges artikel om.
Indledning
I sidste uge skrev jeg om, hvad jeg forstår ved God Kommunikation, og jeg gav mit bud på en mulig måde, som vi kan organisere vores kommunikation med andre på – en kommunikationsstrategi – H5O-strategien.
Med H5O-strategien som udgangspunkt dykker vi videre ned i kommunikationsværktøjskassen for at se på et stærkt værktøj, som vi ofte overhører, når vi kommunikerer. Et værktøj som vi straks fornemmer, når vi retter fokus på, hvad vores sanser opfanger, og hvordan vi oplever verden, når vi kommunikerer med os selv og andre.
Vi anvender nemlig ikke alle vores sanseindtryk fuldstændig ens i måden de bliver repræsenteret på i vores hjerner. De fleste mennesker har en sans, som er deres foretrukne repræsentationssystem (sans), mens de andre repræsentationssystemer (sanser) spiller en mere sekundær eller lavere rolle i kommunikationen. Nogle mennesker er mere visuelt orienteret end andre (ser), hvor andre måske er mere auditivt orienteret (hører) eller kinæstetisk orienteret (føler). Ofte er det en kombination af de tre repræsentationssystemer, hvoraf den ene er toneangivne og de andre synes sekundære. Overordnet har forsøg har vist, at ca. 45-50% af os er primært visuelt orienteret (billeder og forestillinger), 10-15% er primært auditivt orienteret (Lyde og ord), mens 35-40% primært er kinæstetisk orienteret (fornemmelser). Kun få mennesker er primært auditivt digitalt (indre dialog), gustatorisk (smag) eller olfaktorisk (lugt) orienteret. Hertil kommer dog mange variationer.
Denne sanseorientering afspejles, kan høres og fornemmes i vores kommunikation, både verbal (i vores sprog) og non-verbalt (kropssprog, fx vores øjenbevægelser). Nedenfor gives et par eksempler.
Visuelt orienterede mennesker er kendetegnet ved, at de ofte danner og taler i billedsprog. De lærer bedst ved at se ting for sig. Kropssprog og øjenbevægelser foregår i og over hovedhøjde. Åndedrættet ligger ofte i brystet. Deres stemme ligger ofte i et relativt høj toneleje, de taler hurtigt i korte sætninger med få detaljer.
Auditivt orienterede mennesker er kendetegnet ved, at de er meget opmærksomme på lyde og ord og ofte meget musikalske. De lærer bedst ved at få tingene fortalt. Kropssprog foregår i brysthøjde og øjenbevægelserne er lige ud fra side til side. Åndedrættet ligger ofte i mellemgulvet. Deres stemme er ofte melodisk og varieret, og de taler ofte i lange sætninger.
Kinæstetisk orienterede mennesker kendetegnet ved, at de er meget opmærksomme på deres kropsfornemmelser og gode til at mærke stemninger. De lærer bedst ved at få mulighed for at mærke efter og ved fysisk anerkendelse. Kropssproget ligger dybere og øjenbevægelserne peger nedad. Åndedrættet ligger ofte nederst i maven. Deres stemme er ofte dyb og moduleret, og de taler ofte langsomt.
Hvad er Sanseskarp Kommunikation?
Sanseskarp Kommunikation er for mig evnen til at udnytte denne viden om sansernes indflydelse på og betydning for vores kommunikation og vores opfattelsesevne. Sanseskarp Kommunikation vil sige, at vi, som afsendere af kommunikation, konstruerer vores kommunikation nøje i forhold til de repræsentationssystemer, som modtagerne af vores budskaber har som primære og måske sekundære. Med andre ord så indstiller vi vores kommunikation lige præcis på de bestemte frekvenser og kanaler, som modtagerne modtager vores kommunikationen bedst på.
Sanseskarp Kommunikation betyder også, at vi har evnen til at se, lytte ind til og fornemme alt, hvad der sker omkring afsendelse, modtagelse og indholdet af kommunikationen. Forholdet omkring selve kommunikationen – konteksten – kan variere meget, hvilket ofte også betyder, at modtageren af vores kommunikation skifter modtagekanal og repræsentationssystem, fx fra det visuelle til det kinæstetiske.
Hvordan kommunikerer vi sanseskarpt?
Ved trin for trin at benytte den tidligere omtalte H5O-strategi får vi stillet skarpt ind på denne kontekstafhængige kommunikation, både under forberedelserne hertil og gennemførelsen heraf. Det gælder både, hvis du har god tid eller kun kort tid til en eller begge dele.
I forbindelse med planlagte møder og samtaler kan du under forberedelserne gå mere i dybden med overvejelserne omkring trin 1 – 5 (hvor er du? Hvad er dit budskab? Hvem er modtageren? Hvorfor er det vigtigt? og Hvordan gør du det?).
I de mere tilfældige og pludselige møder og samtaler anbefaler jeg, at man fastholder H5O-strategien og får udbygget trin 1-6 undervejs i kommunikationen. En af de ting jeg selv gør, er at jeg altid tænker tilbage på det sidste møde eller den sidste samtale med vedkomne, og jeg tænker på, hvad der er sket siden da. Her bliver trin 6 (Observér, hvad der sker) indledningsvis helt centralt.
Som alt andet så gør øvelse os til mestre. At få styr på ens egen kommunikation, så den er kongruent (sammenhæng mellem din verbale og non-verbale kommunikation), og bliver i stand til at aflæse og kalibrere andres kommunikation er en ren træningssag.
Afrunding
At se på kropssprog, at lytte til tonalitet, rytme og ordene i sproget, og at følge kommunikationen over tid og forudse kommunikation, samt blive i stand til at sender egne budskaber tilbage på samme kanal, som det blev modtaget, det kræver øvelse og megen træning.
I næste uges artikel går jeg derfor videre med flere kommunikationsnørderier og -værktøjer, der styrker vores Sanseskarpe Kommunikation.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.